Математика

ЕЛЕМЕНТИ    ЦІКАВОЇ     МАТЕМАТИКИ

ЯК ОДИН  З ЗАСОБІВ    АКТИВІЗАЦІЇ  ПІЗНАВАЛЬНОЇ   ДІЯЛЬНОСТІ    УЧНІВ.


МАТЕМАТИКА НАСТІЛЬКИ СЕРЙОЗНИЙ ПРЕДМЕТ, ЩО ПОТРІБНО НЕ УПУСТИТИ МОЖЛИВОСТІ ЗРОБИТИ ЇЇ ХОЧ БИ ТРОХИ ЦІКАВОЮ.

БЛЕЗ  ПАСКАЛЬ.

        Метою сучасної загальноосвітньої школи є забезпечення подальшого становлення особистості дитини, цілеспрямований вияв і розвиток здібностей, формування уміння і бажання вчитись, створення умов для самовираження учнів в усіх видах діяльності, які сприяють морально-етичному і естетичному розвитку, готують до самоуправління в навчально-виховному процесі.
         Але соціально-економічні та політичні суперечності в нашому суспільстві
вплинули і на школу. Падає інтерес до навчання. Як результат – майже третина учнів іде до школи без будь якого інтересу. Як запобігти цьому? Як зробити шкільне життя бажаним і привабливим, радісним для дітей?
         Наші наукові надбання, передова педагогічна практика спрямовані на пошуки ефективних форм і методів навчання, зокрема і математики. Змінюються пріоритети цілей навчання: на перший план висувається його розвиваюча функція, культ самостійності і нестандартності думки.
          Стародавня китайська приказка стверджує: “Я слухаю – я забуваю, я бачу – я запамятовую, я роблю – і я розумію”. Сьогодні в школах в основному реалізується перше, дуже мало другого і, на жаль, майже відсутнє третє.
          Важлива й цінна не лише істина, а й процес її усвідомлення, пошуку, спроби, помилки, усвідомлення прийомів розумової роботи – тобто все, що розвиває творчу думку школярів, привчає їх мислити і діяти самостійно.
          Активність думки вчитель збуджує не тим, що він становить перед учнем одне запитання за іншим або говорить: “ Думай, думай!”, а тим, що створює умови для дозрівання думки. П.П. Блонський наголошував:” Перестаньте беспрестанно тормошить наших учениковУчитель, как несчастья, боится молчания в классе. А между тем в молчании зреет мысль и особенно чувства…”
/3 стр.141/.
           Найголовніше полягає в тому, щоб навчання не відштовхувало дітей, щоб кожний урок сприймався дитиною з радістю, ставав для неї відкриттям. Найперші “помічники” для вчителя у цьому – добре сформульовані пізнавальні творчі завдання, привабливі бажання над ними працювати.
           Навчання повинно бути цікавим, яскравим, емоційно – образним. Ще Ж.Ж. Руссо казав: ” Нудні уроки тільки й можуть, що викликати ненависть до викладача і до того, що викладається” /25, стр.324/. Урок – це райдуга, веселка, що підтримує пізнавальний вогник інтересу.       
           Кожен учень повинен відчути радість творчості, а кожен урок математики може збудити почуття радості, захоплення, якщо творчо використовувати на ньому елементи цікавої математики. Вони допомагають збудити інтерес до предмета і віру в свої сили, радість пізнання. Під час гри і невимушеної бесіди, розв’язуючи  пізнавальні цікаві задачі, школярі привчаються до розумової праці.
      Необхідно враховувати, що розвиток інтересу до предмета має здійснюватися у нерозривній єдності. У зв’язку з цим учитель за допомогою елементів цікавої математики повинен не лише узагальнювати і поглиблювати набуті знання школярів або повідомляти нові, розв’язувати розвиваючи задачі, але й створювати умови та реальні можливості для творчої, дослідницької діяльності учнів.
            Як показав аналіз підручників з математики, пропоновані в підручниках завдання потребують додаткового розширення і збагачення більшим числом цікавих завдань, завдань і вправ змістовно-логічного і нестандартного характеру, завдань, які потребують застосування знання в нових умовах.
            Введення в шкільний курс математики елементів цікавої математики буде сприяти, як підвищенню якості знань і умінь учнів, так і інтересу до предмету і до пізнання в цілому.
            Все вищевикладене обумовило вибір теми дослідження:
            ОБ’ЄКТ ДОСЛІДЖЕННЯ – наукові, літературні, навчальні та методичні джерела з проблеми використання елементів цікавої математики при навчанні учнів загальноосвітньої школи, педагогічний досвід вчителів.
            ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ – потенційні можливості елементів цікавої математики, можливості добору, систематизації та їх використовування в практиці навчання учнів математиці в класах з економічним спрямуванням.
            МЕТА ДОСЛІДЖЕННЯ – відбір матеріалу, його систематизація, дослідження можливостей його використання при навчанні учнів для різноманітності і пожвавлення роботи на уроці.
            В основу дослідження покладена така робоча гіпотеза: на основі вивчення та аналізу матеріалів з проблеми використання елементів цікавої математики в роботі з учнями, розробити методику включення елементів цікавої математики в програмний матеріал з метою розвитку і вдосконалення пізнавальних здібностей та активізації пізнавальної діяльності школярів.
            Для досягнення поставленої мети і перевірки гіпотези треба вирішити такі завдання:
1. Вивчити і проаналізувати літературу з проблеми використання елементів цікавої математики при навчанні учнів.
2.Проаналізувати програму та підручники з математики з метою вивчення можливості включення елементів цікавої математики.
3.Проаналізувати методичну літературу з точки зору використання елементів цікавої математики в навчанні учнів.
4. На основі аналізу відібрати і систематизувати матеріал з проблеми використання елементів цікавої математики в класах економічного спрямування.
5.Виявити можливості застосування творчого та розвиваючого спрямування завдань з елементами економіки на уроках математики.
6.Розробити методику використання елементів цікавої математики при навчанні учнів.
7.  Випробувати розроблену методику  на практиці. 
      
             Для розв’язання цих завдань використовувалися такі методи: якісно-кількісний аналіз навчальних, літературних і методичних джерел, класифікація і систематизація фактичного матеріалу, розповіді, бесіди, самостійна робота учнів, спостереження і опитування учнів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий